Vaxa

Min stora tjej vill vaxa benen. Hon tycker att hon har för mycket hår. Måste säga att jag förstår henne, hon är mörk, så det syns, men vaxa ben på 8,5-åringar? Raka vill jag absolut INTE på henne...

Allvarligt, hon har komplex, det är därför hon helst går i tights + sockor då hon har klänning om våren/somrarna.

Jag har själv inte nämnt detta för henne med hårväxt. Hade tänkt att när hon blir äldre att fixa så att det permanent förvinner för henne men inte tänkt på att hon skulle uppleva det som problem redan nu.

Behöver _ärliga_ svar här för jag vacklar! Jag vet, hon är liten hon borde inte hoppa på detta tåg, jag borde inte uppmuntra henne och hittills har jag försökt förhålla mig neutral och gjort mitt bästa för att inte göra problem av det för hon har redan gjort problem av det...och som sagt, djupt inne har jag förståelse, men hon är så liiiten i detta fall...

//manon

Kommentarer
Postat av: Ullis

Jag måste säga att jag förstår att du vacklar. Fast detta "problem" (alltså, som din dotter uppfattar det) är lite av tidens anda. Inte så att du misslyckats förmedla självkänsla till henne, utan mer som ett samhälleligt nutidsproblem.
Jag har en spinkig (mycket smal) snart 8 årig flicka och hon sa en dag att "mamma, jag är tjock". Jag höll på att ramla av stolen. Vad är det hon säger??
I vår familj har vi varit förskonade från övervikt, att banta och vi har överhuvudtaget aldrig kategoriserat personer som tjocka/smala. Frågade var hon hört det. Från skolan, säger hon det. En flicka i hennes klass skulle banta. De går i första klass. (??)
Jag har inga råd alls att ge till dig. Själv var jag så gammal (allt är relativt)som 15 år då jag rakade mina ben för första gången inför en basketmatch. Såg att alla mina kamrater gjorde så, fast jag hade eg. inga större problem.
Visst skulle man önska din dotter var nöjd med sina håriga ben när hon är så ung, men frågan är hur man ska få henne att känna sig nöjd i detta utseendefixerade samhälle? Jag har ärligt ingen aning.
Jag vet inte om du kan göra så mycket. Mer än fortsätta vara neutral? Hon är så stor nu att hon lyssnar nog mest till kamrater på skolan. Vad de säger och vad de tycker är fult. Usch, så svårt.

Tack förresten för att jag inte blir utkastad! ;-)

2006-05-30 @ 09:03:07
Postat av: Lene

Hårig är jag, har riktigt mörka och långa hår på ben och armar. Den enda i hela släkten som har sådan hårväxt :(. Så jag förstår din dotter, tror att jag gick i 4:an när jag började raka benen. Jag skulle nog låta henne raka/vaxa benen. Det är väl inte så farligt? Hellre det än att hon ska behöva ha strumpor och sockar på sig hela sommaren.

Permanent hårborttagning, har du några tips där?

Postat av: lalandakid

Ja, jag vet inte heller vad jag ska säga. På ett sätt har jag tur som har en flicka som lever helt i sin egen värld, opåverkad av tidens anda.

Något ni skulle kunna testa att göra, som är kanske att möta henne halvvägs, är att smörja benen med citronsaft från en citron och sen direkt sola benen en stund. Det bleker hårstråna naturligt.
Jag minns att mina spanska kusiner gjorde så. Fast de var lite äldre tio-tolv år kanske.
Men det funkade!
Vaxa benen låter inte så bra, hon växer fortfarande. Tänk om hon får känsligare hårsäckar eller nåt åt det hållet och får eksem och annat.
DET skulle inte bli så kul. Du kanske kan diskutera något sådant med henne. Att det kanske förvärrar saken om hon rakar/vaxar sina ben nu.
Att hon kanske ska vänta tills hon är större, tills hon vuxit till sig först.

2006-05-30 @ 09:32:12
URL: http://www.lalandakid.webblogg.se
Postat av: Manon

Ullis - ja, så ser jag det också att det är tidsandan och det förstärks hos henne iom att det syns..nej, jag tänker...det är jättesvårt! Känner igen det där med smalhet etc och det har vi också fått prata om. Tror att jag blev medveten vid 13-14 om detta och började då...hade tänkt vänta så länge på vaxning i alla fall för dottern, men som det ser ut i dag...svårt med balansgången med vad man ska stå emot och inte...jag vill ju inte heller att hon ska lida av det eller andra börjar påpeka på otrevliga sätt...Allt börjar så mycket tidigare i dag!

Varför skulle jag slänga ut dig:)??? Du är jättevälkommen.

Lene - det finns sätt att ta bort det permanent men då får man gå på nån speciell mottagning. Jags er annonser om det ibland. Jag noterar och glömmer än så länge men tänkt att om det är dyrt så ska jag ha pengar förväg för just detta ändamål, ta bort hennes hår alltså på benen...

Lalandakid - problemet är att det så sällan är sol här:)! Men är det sol så bleks håret på hennes ben men å andra sidan blir hon så lätt brun så att så syns det ändå, tyvärr...Men lite bättre är det!

Jag tänker på de aspekterna du tar upp...Samtidigt vet jag att åtminstone 1-2 mammor där vi bodde förut tog bort oönskad hårväxt på sina döttrar då 6-7 år i ansiktet etc...men de var väldigt mörka!

Jag är rädd att jag gör det värre om jag börjar nu...kanske jag skulle fråga på nån salong?

2006-05-30 @ 10:17:36
Postat av: Carina m3

Andnöd. Nej, självklart: nej! Men inte hennes fel att hon känner så utan vårt. Vad tungt för din tjej som redan börjar känna trycket på större och mindre makeovers för att duga! Vad tungt för alla uppväxande barn, särskilt flickor. Vad är det för j***a värld vi nötter till vuxna har skapat åt dem? En åttaåring som vill vaxa benen, en annan som är för tjock. Är friheten så kort idag? Det är fanken inte lätt att vara barn.

Men blir det lättare för att vi vuxna bekräftar att det _är_ fult med svarta hår på benen och att kroppen bör trimmas och hållas efter så den inte råkar svälla ut och bli helt normal? Jag tror inte det men det är lätt att säga när man inte har en åttaårig tjej själv. Thank god för att jag har pojkar i detta avseende, kanske är inte barbie-trycket lika hårt på dem? Eller kommer de snart att komma hem och vilja vaxa armhålorna...?

2006-05-30 @ 10:19:45
Postat av: Manon

Carina - ja, jag vet, de tankarna snurrar runt för mig med! Jag gör mitt bästa för att vara neutral och inte haussa. Men tanken slog mig ändå...Eftersom hon tänker så mycket på det, kanske jag skulle hjälpa henne redan nu...

Tyvärr tror jag att även pojkar hamnar i detta. I dag rakar sig unga killar, rakar bort hår på bröst, ben etc, så jag har inga större förhoppningar på småkillarna heller...men det kanske inte blir i lika hög grad och lika snabbt?

2006-05-30 @ 10:28:05
Postat av: Annaa M

Jag har tidigare skrivit om det där med rakning. Då handlade det om moderna myter t ex odlade av kvinnliga programledare i Morgonpasset i P3 om att det skulle vara ohygieniskt med all form av kroppshår utom det på huvudet. Även författarna till Fittstim tog ju för givet att alla rakade sig och att det var en feministisk sensation att låta bli. Löjligt, egofixerat, historielöst och korttänkt. Se nu fick jag sagt det igen!

Men då handlade det ju framförallt om underlivsrakning!

Jag har ju två tonårsflickor. Den ena började raka sina ben så tidigt hon bara kunde för hon tyckte det var fult med hår. Hår på benen är så vitt jag förstår för många ett problem, kvinnor har rakat och vaxat ben långt innan det fanns Barbiedockor. Hon rakar naturligtvis under armarna också, resten av kroppen har jag ingen koll på men kan gissa. Den andra blåvägrar t o m ta bort håret under armarna. Nu har t o m jag sagt att till balen och den ljusa klänningen kanske det är snyggare om hon rakar sig.

Jag tycker inte det handlar om att vänta in en viss ålder när det gäller rakning av ben och armhålor. Förmodligen är din dotter tidigt utvecklad eftersom hårväxten är så tydlig och får det hon tycker är problem tidigare än sina jämnåriga. SJÄLVKLART ska hon få raka sig när hon själv upplever problemen, inte när hon uppnått något slags standardålder.

Man är själv sina döttrars främsta förebild, det är faktiskt inget man råder över själv utan det är rätt naturligt. Men man kan därmed inte köra ned sina ideal i halsen på dem. Det blir bara backlash. Själv använder jag kräm under armarna en gång på försommaren och Äldsta brukar ansa mina fem hårstrån på benen med en pincett, vilket Mellan tycker är löjligt.

Men vaxa är väl smärtsamt?? Bättre att hon lär sig raka själv. Hur andra tjejer tar det kan vara vanskligt; en del kan tycka det är coolt andra att hon gör sig märkvärdig. Det får ni väl ta, även med de fördömande morsorna. Förklara att hon är tidigt utvecklad och inte tycker om de där håren.

Pojkar??? Skulle jag göra en rundfråga bland mina närmaste bekanta i 20-25 årsåldern, jag har en del, om var och hur de använder sina rakgrejer så vet jag allt vad jag skulle få för svar... Någon av dem skulle säkert använda ord som jag inte förstår.

2006-05-30 @ 11:54:44
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

AnnaaM - det ligger nåt i det att det är dags då de känner att det är ett problem och det gör ju min...det känns konstigt hur de växer...Jag ska fundera på allt ni sagt.

Vaxning funderar jag över eftersom det glesar ju ut stråna, med rakning blir det ett fult stubb som jag vill bespara henne. Hon har hög smärtröskel, enormt hög så i så fall skulle jag försöke helst med det...

Folk har olika mycket behåring av naturen. Har man mindre blir det ett problem senare...Jag tyckte jag var rätt stor och medveten när jag var 8-9 år...

Kan inte tänka mig att vaxnin kan ge men för livet?

Svårt med ideal...men detta är ett problem för henne, det märks...jag har ingen aning om hon fått gliringar men kommer i håg då hennes bästis då hon var 4 år anmärkte på att hon (min dotter) hade mycket hår på benen. Inte på elakt sätt utan kontsaterande. Denna flicka hade av naturen knappt nånting.

2006-05-30 @ 13:12:12
Postat av: Marie

Oj vad svårt. Om hon lider väldigt mycket så skulle jag gå på hennes ord men samtidigt så signalerar det ju att det är fel med mörka hårstrån. Svårt svårt...

Kram!

2006-05-30 @ 22:42:42
URL: http://marieas.blogsome.com
Postat av: Sofie

Så svårt!

Men jag skulle nog låta henne raka/vaxa. om hon så uppenbart lider av det. för eller senare kommer hon ju ändå att göra det...jag kommer ihåg att min mamma sa att jag inte skulle börja raka benen eftersom jag hade så ljusa hår och det bara skulle komma mörka efteråt....fast när jag var typ tolv tog jag rakhyveln ändå.....

när jag var au-pair i Dallas förresten gick vi svenska au-pairer under beteckningen "the hairy girls" därför att vi bara rakade benen upp till knät, inte låren. min pojkvän där var hlet fascinerad av min små tunna ljusa strån på låren....

jag tycker det är jättesvårt....egentligen ÄR det ju fel att en åttaåring ska skämmas för sina hår på benen....men samtidigt VILL man ju inte att de ska "lida", vara ledsna etc - jag har gett avkall på många av mina feminsistiska principer sen jag fick två döttrar måste jag säga....kan du inte säga att DU tycker inte att hon behöver göra det, att ohn är fin som hon är men om hon absolut mår jättedåligt över det så är det OK för dig

Sofie

2006-05-31 @ 09:31:39
Postat av: Manon

Tack för alla kommentarer, jag tänker fortfarande. Det är sant att man ska inte låta bli bara för att....

Antar att jag testar om hon tål vax? Eller inte...Hon har inte tagit upp ämnet igen, men det lär komma och jag pushar inte för då antar jag att jag gör det värre med komplex?

Är trött nu så jag svarar kort och ska upp tidigt tidigt i morgon....

2006-05-31 @ 21:23:39
Postat av: Maroe

Jag har gjort permanent hårborttagning. Det gör ont men det är värt det! IPL heter det visst. Jag gjorde det på innanlåret då jag fick hemska utslag. Redan efter första behandlingen märkes det att hår "trillade av". Jag gjorde nr 2 åtta veckor senare och nu märker jag inte ens av att jag har haft hår där. Det kan vara något enstaka men det stör mig inte alls. Jag hade mörka oerhört grova hår som gav mig stora bekymmer - ville inte visa mig på stranden. Jag betalade 3000 för 2 behandlingar. Det var det värt. Det är viktigt att göra det på ett ställa där personalen är kunnig - gärna sjuksköterskor eller läkare. Fråga efter utbildning! Det är hemskt att vi är så fixerade på ytan idag - speciellt små barn skall just kunna vara barn utan att behöva tänka på sådant här! Det är verkligen ett sjukt samhälle! Men ur en psykologiskt synpunkt var det i mitt fall värt vartenda krona. Jag har nu i sommar badat med vänner och det är en stor lycka!

Hoppas de här inläggen kan hjälpa dig att komma fram till ett beslut.

M.

2006-07-31 @ 01:04:06
Postat av: Manon

Maroe! Var det SÅ billigt ändå? Jag fick för mig en summa på uppåt 10000 nånting.

Jag vaxar hennes ben nu och det är jättebra! Hon vågar vara barbent nu. Vill ha kjolar och allt! förändrat. Hennes liv är bättre nu på den fronten. Hon hade verkligen lidit av det där med håret.

2006-07-31 @ 13:38:37
Postat av: Helen

Själv hade jag långt, mörkt hår på benen. Kom runt trettonårsåldern. Alltså nu snackar vi riktiga karlaben... Det här var 20 år sedan. Kände mig väldigt ensam, vi pratade inte alls lika öppet om detta då och min mamma sa absolut ingenting. Efter ett tag kom jag på min lösning: vaxade bort rubbet, använde därefter en epilator, t ex Silképil, eftersom håret kommer upp lite härodär gör det inte ont. Skillnad om man skulle köra på ett hårigt ben... Detta har jag gjort sen dess. Har alltid hårlösa, mjuka fina ben. Funkar perfekt! Tack gode gud för dessa apparater, rakning går inte att jämföra, stubbigt, sticksigt och hemskt! Naturligtvis ärvde min kära dotter hårväxten trots att hon är ljusblond.. Lycka till!

2008-03-20 @ 11:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback