Sommartid

Jag jobbar på ett litet ställe där de inte är vana vid personalansvar. Ett exempel är att en av de (två) anställda vi är har nu sommartid och slutar 15.30 - vilket innebär att jag måste stanna kvar vilket i sin tur innebär att jag hämtar ännu senare...Olika avtal för olika personer..Tidigare satt de med andra ur paraplyorganisationen, men inte nu längre vilket gör att olika avtal blir ett problem. Alla har försökt få godbitar....

De ÄR snälla, ledarna, MEN inte vana vid personalansvar. Personen som nu går på sommartid är också ledsen pga det går ut över mig och jag (snäll som jag är) försöker vara tapper...Just nu löser jag det genom att fråga innan jag går om det är OK. För det är ju OK att jag går så länge det inte är tomt på kontoret...

Men LEDSEN är jag! "Alla andra" verkar kunna göra det bästa för sina barn, inte hämta senare än 16 och allt -och jag - jag bara VILL vara med barnen men så GÅR det inte! Känns inte bra...Jag vill ju inte ha det så här...

Annars trivs jag med jobbet, de är snälla och jag tror väl inte att det kanske blir så ofta jag måste stanna (hoppas) men ändå....Är tacksam över att jag har ett jobb jag trivs med och hyfsad lön, men just det där yrkesliv/familjeliv är inte som jag vill ha det...Känner mig låst....

Jag vill bara vara MER med mina barn innan de blir stora!!! Jätteledsen är jag...

Undrar - har man laglig rätt att gå ner i tid oavsett? För i så fall skulle jag gärna tex ta en föräldradag ledigt i veckan från efter sommaren. Nu törs jag inte fråga:). De är snälla, men...äsch..jag har en överlevare i mig som inte sätter nåt på spel...de ÄR snälla! Men ovana vid personalansvar.

//manon

Kommentarer
Postat av: Grannen

Hej!

Klart du skall kolla upp vilka möjligheter du har!

Finns det ingen möjlighet att kunna jobba hemma (inte för att jag tycker att du skall jobba mer utan för att det ibland finns saker man behöver göra men ändå vill hämta först och klara av den delen och sedan kanske jobba en timme).

Förra sommaren var maken och jag lediga varje fredag. Det var jättelyxigt och jag ångrar det inte alls! Fråga det kanske inte är något problem alls!

Lycka till!

/T

2006-05-03 @ 07:11:38
Postat av: Manon

Grannen - ingen möjlighet att jobba hemma. Har inte de uppkopplingarna, kommer inte åt banken etc etc. Dessutom är dte telefonpassningen som är det stora "problemet", bemanningen på kontoret.

Pratade precis med min kollega (vi är två anställda) och hon hade tagit för givet att även jag ska ha sommartid från juni (hon kompar ut i sommartid i maj) så jag borde väl fråga det...Men jag måste fråga!

Ja, jag vet, jag borde fråga mera, man kan inte få mer än ett nej. Men det tar emot. Fredagar kan jag inte ta, men måndagar...

2006-05-03 @ 07:40:02
Postat av: flasknosen

Jag tycker att det låter som om det skulle vara en bra idé att fråga. Det blir ju så jobbigt att känna så som du beskriver.
Det är alltid jobbigt att göra sådana saker, jag vet, men som du själv sade så kan det inte bli mer än ett nej.

Jag håller tummarna för dig!

Postat av: lalandakid

Är du fast anställd på heltid,
facklig ansluten och har barn under åtta år?
Grattis!
Du har rätt att gå ner till 75% enligt lagen.

Kolla upp det med ditt fack.
Får du ett luddigt svar av den fackliga representanten på din arbetsplats (vilket är ganska vanligt...)
ska du istället vända dig till högre facklig instans.
Lycka till

2006-05-03 @ 15:14:34
URL: http://www.lalandakid.webblogg.se
Postat av: Excessa

lalandakid har rätt. O som jag förstår det på mitt facks hemsida så får Du välja vilka timmar du ska vara ledig. Endast under synnerliga skäl kan arbetsgivaren neka. Se bara till att det blir en viss Bestämd tid du går ner i arbetstiden annars kan arbetsgivaren hävda att din ordinarie arbetstid är ex 75%.. Men som sagt, börja med att kolla med ditt fack.
Lycka till! :-)

2006-05-03 @ 18:23:48
URL: http://excessa.blogg.se
Postat av: Manon

Tack för all input- Då vet jag mer vad som gäller och kan arbeta utifrån det.

De är snälla och resonabla. Frågade bar om även jag har sommartid och från nästa månad har jag det!!! Den andre kompar ut det denna månad - hon har jättemycket komp. Och hon har ju backat för mig hittills och get mig utrymme att gå tidigare. Så detta känns bra! Det blir lite så på små företag...

2006-05-04 @ 05:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback