Häxan på gatan

Det är jag. N (8,5) ska tillsammans med en grannkompis (de är även klasskompisar) ha ett disco på lördag i vår källare (det enda som är fint i vårt hus med vita väggar och klinker). Där har jag TVÄTTEN som jag aldrig hinner med. Jag torkar dem och slänger dem sedan i soffan. Kan även ha små fina högar. Oavslutade arbeten där alltså att hugga i då och då det finns tid.

Vad gjorde N och två andra tjejer igår? De städade undan all tvätt för att få plats för discot utan min vetskap vilket resulterade i att allt var itryckt och hoprört i alla lådor. Omaka strumpor lite varstans i lådorna etc etc. Jag frågade henne var vinterkläderna var som jag hade lagt i en hög för att senare plocka undan (alla mössor, vantar etc). N var ARG och bedyrade och skrek att hon INTE rört dem. För att en stund senare i saklig ton säga att dem finns i förrådet och plocka fram.

Konsekvensen blev att hon fick göra om allt. Hon fick plocka i ordning lådorna igen och det hon slängt undan någonstans fick hon sortera i högar, en för M (tvillingflicka 2 år), en för S (tvillingpojke 2 år), en för A (snart 4) och en för mamma och en för pappa. Jag hittade nämligen inte mina egna kläder heller...

Hon berättade detta tydligen för sina kompisar för hon tyckte detta var genomruttet av mig och sa även att "hon inte är som andra barn och lär sig inget av straff". Jag förklarade för henne att detta var INTE straff utan konsekvens, att det var hon själv som rört ihop allt och utan att fråga mig och jag har varken tid eller lust att reda upp vad hon rört i hop. Så detta är en konsekvens av det hon gjort. Saken är ju att hon inte sorterade tvätt för att hjälpa mig utan i iver vispade runt allt för att få plats med discot. Och allt låg huller om buller och ofta i fel lådor och omaka strumpor i lådor där det inte ens ska finnas strumpor. Vinterkläderna och mina kläder var puts väck.

Nå, jag SKA plocka undan tvätten som nu finns i olika högar i källaren nu. Det SKA bli undanplockat och fint till deras disco. Men tills lördagen har jag källaren som tvättstuga och vill inte få det ihoprört. Hjälp ja, men inte blanda i hop och knyckla in allt. Tänkte på boken Mamma Mu städar där kråkan anser sig vara städexpert. Precis så var städningen i källare, den som kråkan gjorde:).

Faktum är att hon själv ansvarar för sina kläder. Jag lägger dem på hennes byrå och hon får vika in och allt.

Så, nu är jag den elaka häxan på gatan för barn i 8/9-årsåldern för jag tvingade henne att göra om allt. En sak om hon genuint vill hjälpa och frågar, en annan om hon utan att fråga i iver över ett disco rör i hop allt och slänger kläder här och var bara för att få undan dem...2 dagar innan discot som att slänga en del i förrådet, annat bakom fåtöljen och resten knycklade i fel lådor...Jag har min ordning där som jag är beroende av.

Ni kan ana att jag undrade om jag gjorde rätt och om jag var för hård då hon skrek åt mig och var arg över denna konsekvens. Kände mig som skit "straff för att man städat liksom" men det var inte städning hon gjorde utan slänga omkring lite i iver inför discot med två kompisar. Maken höll med i alla fall att det var rätt konsekvens (pust) när han kom hem. Jag vill ha koll på min tvätt! Vill inte hitta mina kläder längst in i nåt hörn i förrådet! Vår Drama Queen som kan vara självsvåldig ibland. Men annars är hon rar och pålitlig och allt och hjälpsam och hon GJORDE det jag bad om trots enorm ilska så det var BRA gjort! Lite självsvåldig och ivrig ibland:).

//manon

Kommentarer
Postat av: Nicolin på Fädernegården

Om det ska fungera i en stor familj så måste allt ha sin plats. Man kan ju tänka sig hur det blir annars, särskilt om mornarna när alla ska sina kläder och alla ska iväg till sina skolor, dagis och jobb. på Fädernegården har vi minsann också en ljuvlig Drama King som kan sätta tålamodet på prövningar. Jag ser det inte som ett straff att du lät Drama Queen plocka iordning. Det var ju bara det att hon lagt dem på fel platser. Hon VAR ju egentligen duktig som plockat undan men kanske hade lite bråttom och med discot framför ögonen.
Ibland stampar det små Kingfötterna hårt i golvet här i Fädernegården. Då gäller det att göra rätt och det är inte lätt. Suck!

Postat av: Nina på Johangården

Det där känner jag igen... har också en Drama Queen här hos mig, lite äldre än din, men likafullt en fullfjädrad sådan.

Trots KONSEKVENS har hon inte lärt sig sin läxa. Så vi tillbringar ibland dagarna med att leta vad hon städat undan.

2006-06-16 @ 10:27:28
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag skulle blivit precis lika ursinnig som du! Min kompis G var här och städade en gång när barnen var ensamma hemma och behövde hjälp (med något helt annat än städning). Äldsta var styv i korken när jag kom hem "Titta här vad fint det blir när G tar tag i saker". Osv. Bland annat hade hon tagit tag i saker som stod travade i hallen för vidare färd mot vindsförråd. Hon hade också tagit tag i ett antal lösa föremål i lägenheten som hon ansåg skräpade ned. Och var fanns allt? Jo, instuvat i klädkammaren! Ett berg av blandade prylar mötte mig när jag öppnade dörren. Naturligtvis var det Äldsta som fick ta emot ursinnet eftersom hon fanns i närheten och dessutom försvarade tilltaget.

2006-06-16 @ 11:27:25
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Visionary soul

Lite extra med tanke på hur det är hemma hos oss för närvarande, är min spontana reaktion: helt rätt gjort! Och du har helt rätt, det var inte ett straff utan en konsekvens. Och det är inte så kul att barnens kompisar får veta att barnen har en häxa till mamma... men, ungarna brukar ha ganska kort minne, och dessutom är det ju ditt jobb att uppfostra dina barn, inte barnens kompisars. Jag tror att er lilla drama queen faktiskt lärde sig något, även om hon hellre skulle dö än erkänna det... ;-)

2006-06-17 @ 21:08:39
URL: http://visionarysoul.blogspot.com
Postat av: Manon

Skönt med medhåll! Visst är det så! Jag har så lite koll ändå och hon kan inte bara vispa runt så där!

Tror också att hon lärt sig nåt trots sitt lilla utfall om att hon inte gör det:). Vilken sak att säga när man är 8,5!?

2006-06-20 @ 08:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback