Dagens höjdpunkter

På väg hem för att hämta ringer N (8,5) och talar om att det är kalas I DAG KL 18.00!!! Hur 17 ska jag hinna köpa 2 presenter under loppet av 2 timmar med de avstånden vi har + 3 hängiga barn som är trötta efter veckan som gått!?

Jag måste säga att jag gillar inte kalas kl 18.00 på fredagar. Det är på mode nu. Denna vecka och det var förra fredagen med (men då var vi bortresta) och andra före den har varit på fredagkvällar. Är det inga som har småsyskon? Män som kommer hem kl 19.30/20.00? Dessutom ansvaret för att inbjudningarna delas ut är barnens. N fick inbjudan igår och glömde tala om det igår...Jag tycker INTE om det. Det blir stress och vad 17 ska jag göra mellan 16.30 och 18.00? Hinner ju knappt hem för att vända igen!? Och om barnen är sena med att lämna inbjudan + att den inbjudne dessutom glömmer meddela föräldern så står man där kl 16.00 och har INGEN present! Nu åkte jag iväg med alla 4 och köpte. De var snälla men det var inte kul. Känns inte bra att stressa in i det sista på veckan. På jobbet gör jag två människors arbeten nu iom att en av oss är ledig så jag har verkligen asbolut INGEN lust att jäkta på kvällen för kalas och present...Vad är det för fel på lördagar och söndagar? Hur hinner föräldrarna öht arrangera kalas vid den tiden? Missas inbjudningar från alla håll har man i alla fall en chans att köpa utan stress om kalaset är en lördag eller söndag! Och man slipper den där dödtiden mellan hämtning-kalas som det blir på fredagkvällar. BLÄ! Åtminstone om man har tre barn som är så små (A fyller 4 om en månad och twinsen är 2 år). Och i dag var pricken över i-et att dessutom handla med en vagn varpå ett hjul håller på att falla av...rysare - hinner vi hem innan...? N hann inte byta om före kalaset men tydligen gjorde de andra det såg jag - är det INGA som jobbar? Usch, känner mig som en gnällkärring här, men jag gillar verkligen inte fredagskvällskalas...det finns säkert nån fördel med det men det passar inte oss som vi har det nu alls!

Maken hämtar N på väg hem.

Sist men inte minst. Andra saken jag irriterar mig över är desto mer allvarlig. Dagisfröken berättade att M och S (twinsen) har varit på skolavslutning. En flicka som gått på det dagiset och som fröknarna fått bra kontakt med hade sin första avslutning i dag. Fröken hade utan att fråga oss föräldrar åkt bil med M och S (ca 15 min är avståndet och det är ju fram och tillbaka) med en av dem utan barnstol och den andra framåtvänd. DE ÄR TVÅ ÅR!!! Hur försiktig hon än är så är hon INTE ensam i trafiken! Jag vill INTE att andra tar dylika risker med mina barn eller för den delen andras!

Jag ryser nu, vad hade hänt OM....två små barn helt oskyddade, en av dem definitivt helt lös i bilen utan ens säkerhetsbälte eller nåt...Jag känner frustration. Tänk om nåt hade hänt och sjukhus hade ringt och vi inte hade en susning om bilresan..Jag vågar inte tänka tanken men gör det....Jag tycker det är helt fel av fröken att göra en sådan grej! De måste FRÅGA om de får åka bil speciellt om de inte ska vara skyddade enligt konstens (lagens) alla regler!

Jag känner mig hemskt besviken...De måste väl FRÅGA först??? Nej, jag ogillar detta starkt! Det var helt utanför vår kontroll och vilja och önskningar som föräldrar.

//manon

Kommentarer
Postat av: Lotta w

Hej Manon!
Ett tips till kalasen! Köp hem ett gång, typ något fint från indiska och ha hemma. Eller ge 50 kronor om ni inte har tid att köpa något. Jag vet inte hur många gånger vi hysteriskt har sprungit runt just innan kalaset och försökt hitta något passande.Och jag slutar ett nästan varje dag, så jag borde teoretiskt inte behöva stressa, men glömmer lätt ändå. Sen sa någon snäll människa att de alltid hade ett gäng presenter hemma att ta av, så de slapp att stressa inför kalasen.
Sen hade jag dött om någon fröken hade kört mina små barn utan att fråga! Herregud, jag jobbar som förskollärare själv och jag hade aldrig kommit på tanken! Jag låter aldrig mina egna barn åka utan sina bilstolar och de får aldrig åka med någon annan heller. Jag hade blivit riktigt förbannad!
Jag tycker du ska säga till ordentligt!
Hoppas helgen blir lugn och bra för er!
Lotta w

2006-06-09 @ 20:08:11
Postat av: Josephine

Manon - skrivarcirkeln?
Jag vill inte vara den som påminner och pushar hela tiden, då gör jag hellre cirkeln mindre och
så får du säga till när du vill vara med nästa gång.

Postat av: Annaa M

Uff, barnkalasen var ett gissel, både de egna och de som skulle gås på. Vi bodde som tur var nära i stort sett alla, men det var skitjobbigt ändå.

Förstår att du var arg över det där biltilltaget! Jag skulle sagt nej om de frågat! Nope, jag vill inte ha mina barn kringkörda.

2006-06-10 @ 02:47:07
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Ullis

Nej, nog måste de be om din tillåtelse först om de ska forsla dina småbarn i bil. Dålig stil!

Barnkalas. *urk* Roligt för barnen men en hel del slit. Både att söka presenter och ha det själv. Jag som avskyr detta att arrangera kalas. Ja, jag vet...en duktig mamma ska väl älska att baka, fixa och trixa med kalas till sina älklingar?! Jag avskyr det ändå. :-(

Sedan detta med kalastider. Att ha kalas en fredag kl.18 tycker jag personligen är en pestig tid. Efter en hård vecka vill jag ta det lugnt och sitta och må gott. Inte ha en massa barn hemma hos mig, som dessutom ska passas upp.
Det skulle jag själv aldrig ha till mina barn. Jag har visserligen en liten en som blir trött vid 18.30-tiden. En sådan tid är utesluten i vår familj som det ser ut just nu. När ungarna är större och klarar sig själv kanske? Fast den dagen den sorgen...jag behöver åtminstone inte tänka på det nu!! ;-D
Fast å andra sidan är helgkalasen lika enerverande. Vi har två stycken nu i helgen. Det kan kalasälskare tycka att det är väl ingen "big deal", men det är det när det finns tusen andra saker som man bara hinner med att göra under helgerna och som ska göras just denna helg.

2006-06-10 @ 08:55:38
Postat av: Lotten

Jag hade blivit skogstokig om någon satt barnen i en bil utan stol och utan att fråga oss! Jag är helsträng när det gäller sånt efter vår bilolycka. Det spelar ingen roll hur kort man åker, det kan hända olyckor när man backar ut från parkeringen...
Jag skulle absolut vara "besvärlig" och säga att det var oacceptabelt.

Ang. kalas så har barnen varit på ett varje helg nu (i söndags, i dag och nästa söndag). Då kommer inbjudningarna några dagar innan och det är på helgen, men jag har ändå svårt att hinna köpa presenter. Vi slutar jobba vid 17 och hämtar barnen då, och orken att åka och handla present på kvällen är ganska liten... Kalas en fredag kl 18... oj, är det vad man har att vänta? Låter jättestressigt...

/Lotten

2006-06-10 @ 14:18:05
Postat av: bless

I den komunen där jag bor får inte dagispersonal och annan barnomsorgspersonal köra barn i sin bil utan föräldrarnas skriftliga medgivande, som man lämnar vid läsårets början. I det garanteras också att barnent använder barnstol och är bältat. Det gäller även vid utflykter i hyrda bussar. Åker de stadstrafiken får de åka bälteslöst som alla andra. Jag vet inte om det här bara är en komun policy/lag eller om det är giltigt för all barnomsorg, men om jag var du skulle jag kolla upp det och kräva att de kontaktar er innan barnen körs runt. Totalt oansvarigt att köra barn obältade och olagligt.

2006-06-10 @ 16:54:22
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: carulmare

Om barnkalasen: Hemma hos oss blev det till sist (någongång efter tioårsåldern) bara LAN-partyn och godis och ett byte av sedlar - och jag försäkrar: Det var inte jag som ville ha det så...!

2006-06-10 @ 19:26:46
URL: http://carulmare.blogspot.com/
Postat av: En liten tant

Barnkalas: Vilken vidrig idé att lägga BARNkalas kl 18 en fredag! Korkat ur alla perspektiv. Det blir sent för barnen. Alla är trötta efter en arbetsvecka. Ett presentlager är dock en god idé oavsett tidpunkt för kalasen. Jag är glömsk så jag löste stressen runt presenter genom att ha könsneutrala saker på lut.

Bilåkning: I vår kommun är det förbjudet att skjutsa barn utan föräldrarnas tillåtelse och utan bilstolar. Jag förstår att du är upprörd. Jag skulle ha varit rasande!

2006-06-10 @ 20:30:50
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Linda och grabbarna

Hej där,

Jag håller med övriga talare, det är väldigt dåligt av Förskolan och jag tror inte att de får lov att göra så. Du kanske bör ta upp det med dem (om du inte har gjort det), så att det inte händer igen.

Och vad det gäller barnkalas på en fredagkväll så gör det med automatik att våra barn inte skulle kunna närvara. De går nämligen och lägger sig vid sjutiden eftersom de envisas med att stiga upp alldeles för tidigt. Jag tycker förövrigt inte att den tiden på dygnet är lämpat för ett barnkalas. Dessutom tycker jag att det är alldeles för sent med inbjudningskort ett par dagar innan. Tänka sig! Det finns faktiskt folk som har annat för sig...

Kram på dig!
//Linda

2006-06-10 @ 23:22:17
URL: http://brodernabus.blogg.se/
Postat av: Marie

Kalas på fredagskvällar tycker jag låter heltokigt. Var på en variant som jag gillade som jag nog kommer att anamma - det var kalas mellan 11-13 så att man bjuder på lunch (t.ex. korv m bröd eller dylikt).

Fy vad dåligt!!! Inte kan man åka bil med dagisbarn så där. Sonen blev skjutsad idag och det fick jag höra från honom. Gillade inte det men det var nog 5 minuter det rörde sig om. Sonen sa att han hade haft bälte på och han är ju snart 4 år. Men just att skjutsa i bil då måste man ha föräldrars tillstånd - får inte göra så utan.

KRAM!

2006-06-13 @ 21:22:23
URL: http://marieas.blogsome.com
Postat av: Manon

Jag har ringt dagis och sagt till föreståndaren att INGA av barnen får åka bil! Jag kan ju inte lita på HUR de gör det ju...

2006-06-14 @ 09:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback