Vikt och fett

Var inne på viktkoll.se (barnrelaterad sida)och skrev ut lite recept. Tänkte jag kunde få lite förnyelser!

Läste igenom recepten efteråt och varenda en hade lättmjölk och lättgrädde och gud-vet-vad-lätt i sig.

Min fråga är: är det inte lite hysteriskt att låta bli fett så där mycket? Jag menar fett MÄTTAR och gör att man inte äter lika mycket. Sedan fetthysterin kom till på 70-talet, sedan dess så har viktkurvan pekat uppåt. Den stora boven är sockret vi får i oss, inte fettet, väl? Socker ökar matlusten, fett mättar.

Nu menar jag inte att alla ska öppna en burk ister att äta varje dag utan äta sansat och normalt.

Jag tänker göra några av recepten för jag har idétorka på mat och eftersom det är en barnsida så bör maträtterna förhoppningsvis uppskattas av mitt småfolk, men jag tänker INTE använda mig av lättprodukter! Tom smaken blir ju sämre med light.

Tankar kring detta?

F.ö. Hörde på radion att tonåringar som bor hemma super mindre mot förr vilket tydligen beror på att man umgås mera kring dator, nätet vilket gör att de små liven sitter hemma med mamma/pappa i bakgrunden som har därmed järnkoll på alkoholintaget. Märkligt va´?

Att röra på sig, är inte även det ett projekt i dag? Mamma/pappa skjutsar till de rörliga aktiviteterna. Inte springar man runt och cyklar och jagar varandra och klättrar i träd, den "naturliga" rörligheten så mycket i dag!? Mellan 15-16 gympa och sedan sitta och slappa, typ? Då har man "gjort sitt".

//manon

Kommentarer
Postat av: Malin

Lättprodukter används med måtta här hemma. Mellanmjölk och matlagningsgräde använder vi och mellanbregott, steker mest i olja. Men lättmjölk, jag ryser vid minnet av de gånger jag druckit det och ännu värre - minimjölk! Jag tror precis som du att sockret är den stora boven och även det dolda sockret, yoggi, juice, bröd osv.

Vi får väl anses som normalviktiga, något pluskilo på oss föräldrar som beror på de onyttigheter vi ibland sätter i oss efter barnen somnat och brist på motion.

2006-12-18 @ 19:37:28
Postat av: Manon

Lite guldkant på tillvaron måste man ha:).

Fett är smakbärare.Kankse jag borde använda mer matlagningsgrädde då men det är svårt att motivera sig då ingen är i nån riskzon...Aldrig tänkt på det som nåt man bör undvika i matlagning. Det blir godare ju!

2006-12-19 @ 08:07:12
Postat av: Christina

Jag har ju en massa kurser och föreläsare i ämnet barn och fettprodukter ... det senaste för förskolepersonal var Lätta på bordet hellre än Bregott tillika vatten till maten hellre än mjölk. Vad jag själv anser ...? Här hemma har vi numera Lätta eller Becel samt lättmjölk. Vitaminerna (som är viktigast) får de i sig genom det i alla fall ... fettet de får i sig (för de FÅR ju fett i sig med dessa produkter) är av det nyttigare slaget.

Postat av: Indra73

Visst är det tokigt! Jag vägrar lättfett, tror helt enkelt inte att det är nyttigt i längden eftersom man bara äter mer av de produkterna för att bli mätt och då antagligen tänjer ut magsäcken...)

När jag under en period vistades i USA blev lättprodukterna något av ett vardagsinslag eftersom alla människor där hellre verkade välja produkter med namn som "(Oh my God!!) I can't believe it's not butter/ice cream/cream etc. De hade dessutom (till sitt smörsmakande fettsubstitut) färdigskivat bröd som var hälften så tjockt som vanliga brödskivor (typ 5 mm tjockt.) Visst, visst. tanken var väl bra. Ät hälften så mycket bröd per macka. MEN, eftersom man inte blev mätt på en skiva åt man ju istället två (dvs en normaltjock macka) fast nu med dubbelt så mycket fettfritt pålägg...

Visst är det sockret som är boven. Jag menar vi är ju sockerjunkies allihopa. Du kan inte ens köpa rökt skinka utan att få i dig socker. Om vi slopade läsken/saften till måltiderna samt slutade köpa big pack av allt (köper man 1,5 liter cola så dricker man också upp 1,5 liter cola...) tror jag att fettproblematiken skulle minska.

2006-12-19 @ 10:06:59
URL: http://indra73.blogg.se
Postat av: Havsfrun

Vi använder rödmjölk, grädde i såser, steker i vanligt smör. Använder nästan inga lättprodukter.
Ingen är överviktig i familjen, snarast lite smala (dock inte jag, men lite fett på rumpan ska man ha som medelålders flerbarnsmamma).
Nu tror jag att maken och jag inte har anlag för att bli så jättetjocka, i alla fall inte maken, och det påverkar säkert en del.
Men vi dricker i stort sett aldrig läsk, äter sällan snacks och godis är bara på lördagar och vid kalas.

2006-12-19 @ 11:03:41
URL: http://www.havsfrun.blogspot.com
Postat av: Manon

Håller helt med Indra här! Det är det intrycket jag får också!

2006-12-19 @ 17:57:21
Postat av: Annaa M

Här är det ingen som känner till mjölk som måltidsdryck utan enbart vatten så då har vi ju en del fettutrymme över och kan utan dåligt samvete hälla mellanmjölk i te och kaffe. Använder ALDRIG lättprodukter i maten. Däremot grädde och riktig creme fraiche till mycket. Med den där läskiga genomskinliga konsistensen som lättmaten får kan man ju lika gärna reda av med maizena och vatten...
Ingen kommer någonsin på idén att lägga smör under osten eller hummusen så då tjänar vi in en del matfett också till smörgåsarna utan pålägg som äts med bregott.

Vore det inte för att jag har svårt tänka mig avstå från pilsner och anser att lättvarianter av denna dryck inte är värdig människoföda så skulle jag vara lika smal som övriga i familjen.

2006-12-19 @ 18:34:25
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Haha Annaa om pilsnern!
Som sagt jag använder starka grejer med i mat och vi är smala.

2006-12-20 @ 08:22:03
Postat av: Lisa

Jag tror det är väldigt liten risk att barn får i sig för lite fett om de väljer lättvarianterna istället för standard.

Så mycket godis och kakor och bullar genomsnitts ungen ändå får i sig. Det sägs att barn bara ska äta godis och kakor vid speciella tillfällen men den tid vi lever, kommersiella krafter gör ju varje dag till speciellt tillfälle och anledning till att köpa skräpmat. Är det inte halloween med trick and treat är det kanelbullensdag eller fastlagsbullar eller alla hjärtansdag eller någons födelsedag. För att inte tala om i prinicp hela december då många barn helt fritt får äta godis, choklad, pepparkakor och lussebullar, både i skolan och hemma.

Tror de är bra att vänja barn vid mat lagad med lätt produkter. Det är inte SÅ stor skillnad i smak. Tänk på alla sega gubbar och sura godisar de glatt äter...de vänjer sig vid en köttfärsås gjord på lättmöjlk.

God Jul föresten!

2006-12-21 @ 08:52:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback