Envis eller inte?
Jag vet inte vad jag tycker om detta. Tänk att vara så envis och bestämd att man tom får en lärare att göra denna specialbehandling. Jag vet inte. Förstår lärarens farhåga samtidigt som jag undrar om det var rätt. Man kan inte alltid få som man vill. Exakt den bok man vill.
Jag vet inte...är övertygad om at hon slarvade med flit pga avskyn inför boken. Hon kan ju, och det vet läraren med, men hon vill inte förstöra, eller att boken förstör lusten till matte...
Vad säger man om detta?
//manon
Jag tycker det var bra att läraren inte höll på någon princip utan ordnade en annan lärobok. Man kan absolut ha olika böcker. Kanske fler i klassen skulle behöva annat material?
Att man inte kan få som man vill i alla lägen är förstås också nödvändigt att förstå. Det lär väl komma andra tillfällen till att lära sig det.
Det var bra att läraren lät henne få en annan mattebok. Det är dumt att låta det gå prestige i sånt. Barn gör ofta kloka val. Det är inte så ovanligt att barn har olika läromedel. I läsning har jag ett par tre olika böcker, inte i början men sen, beroende på vilken läsinlärningsstil barnen har. Och i tvåan har en hel del av barnen vanliga läseböcker istället. I matten har jag helst praktisk matte, men mattebok går ju också. Det kan vara en point i att fortsätta med den man började med så att det inte blir några glapp. Det kan vara ganska olika upplägg. Jag har ett favvoläromedel i matte gjort av en författare som heter Rockström. Den delar upp svårare tal i mellanled för huvudräkning på ett sätt som befrämjar mattetänket. Men det finns andra bra materiel också.
Det är ju samma nationella prov de drabbas av till slut och då spelar det ju ingen roll vilken bok de haft! Bara de kan...
Bra att lägga bort ev prestige. LUSTEN är viktigast. Den bär henne. Inte tvånget.
Det Christina skriver ovan är så bra! För det stämmer och det är så viktigt. Lusten. Lusten till något som kan bära en så långt. Flickan din har rätt. Helt klart.
Att hon sedan kommer att styras av bara lustprincipen i framtiden i allt det hon gör, behöver du inte oroa dig för, om du nu gör det.
Bra att läraren kunde vara så flexibel i sinnet så att de kunde skaffa din dotter denna speciella mattebok. Underbart att det finns sådana lärare!
Ja jisses vilka drag och humör de kan ha ibland.
Vad är det med just matte?
Min tjej också. Matte är svårt. Matte är tröttsamt.
- Men du kan ju, säger fröken. - Du räknar jättebra!
Men dottern väljer bort den svåra boken och sitter hellre med den lättare, som hon kan, som går fort.
För matte är: TRÅKIGT!
Det sista är faktiskt mina ord, som jag givetvis inte säger högt till henne. Men jag förstår henne. Matte är öken. Jag hade helt okej betyg i skolan, men jag led mig igenom mattelektionerna. TRIIIIST.
Hur som, även vi har en bra fröken som låter henne hålla på i den boken hon vill. Just för att inte ta kol på intresset! Hon får räkna på i den enklare boken, bara hon är nöjd, och tittar liiite i den svårare extraboken, nångång ibland :)
//M
Aha. Ingen fara på taket alltså. Var lite orolig där men då är det OK!
Hmm...det är faktiskt en väldigt svår fråga, vad som är rätt i sådana sammanhang.... Fast det kanske är bra att läraren lyssnade till henne och såg att hon behövde något annat för att gilla matte?