Konsensus

Konsensus är viktigt framför allt kvinnor emellan. Ämnen ska vara rätt okontroverisella.

Det jag också har märkt är att när kvinnor blir arga på andra kvinnor, eller ogillar en annan kvinna av någon anledning, så angriper de ofta den kvinnans utseende istället för saken typ "där går hon och tror att hon är guds gåva till männen" Eller "fy, vilken dålig smak hon har och brösten hänger ut" etc etc. Eller "ja hon tycker si och så och så tror hon verkligen att den frissan är snygg?".

Männens maktposition bibehålls och ävenså stereotyperna. En snygg tjej med långt hår och urringning kan ju liksom inte vara så kompetent....?

Det finns tjejer som får vara snygga - om de är förfärligt snälla, närapå mesiga, och aldrig sticker ut, månar om att inte vara utmanande klädda på yttepytte minsta lilla sätt.

Jag undrar om männen bryr sig på samma sätt om allt detta egentligen. Eller, praktiskt för dem då tjejerna trycker ner varandra. Männen slipper. Och fokus blir på utseende och urringningar istället för verkliga orättvisor för kvinnorna. Männen får ha sin värld i fred outmanade av kvinnor (som angriper varandras utseenden och har därmed inte tid med den den senaste löneförhandlingen, ja utom då någon med kort kjol fått chefspost, DÅ stiger skvallret)

Tänker återigen på den kvinnan på mitt jobb som andra inte gillar. Jag har faktiskt inget emot henne hon är stimulerande, kan tänka i nya banor, Jag får kontakt MEN jag märker också att hon blir mer spänd med andra och därmed även mer skruvad. Fast det är egentligen inte konstigt? Hon är inte sinnetypen för en okontroversiell kvinna. OCH - hon bryr sig om sitt utseende. Klär sig medvetet. Inte utmananande, inte tonårigt, men hon har inte gett efter för hur man bör se ut i en viss ålder...Har ännu planer för sitt liv "trots" ålder....

//manon

Kommentarer
Postat av: Visionary soul

Jag tror att det beror ganska mycket på i vilket sammanhang en kvinna ska "sågas"... i större grupper, där de flesta kanske inte känner kvinnan i fråga så väl, kan det nog bli som du säger. Själv har jag mest råkat ut för rena, personrelaterade attacker, ganska ofta saker som inte stämmer på mig dessutom. Försöken att "oskadliggöra" mig har handlat om den andras projicering av sina egna svagheter, på mig. Kanske har det att göra med hurdan jag är som person... inte utseende- eller flört-intresserad, men väldigt... personlig, i min natur.

Men visst verkar det som om kvinnor i grupp hellre siktar in sig på de områden där de tror att de konkurrerar med varandra om männens gunst. Ett klassiskt sätt för den underordnade gruppen att låta sina konflikter relateras till den grupp de uppfattar som överordnad, den de definierar sig själva utifrån.

Postat av: Manon

Det var just din sista mening "konkurrerar med varandra om männens gunst. Ett klassiskt sätt för den underordnade gruppen att låta sina konflikter relateras till den grupp de uppfattar som överordnad, den de definierar sig själva utifrån" som jag tänkte på. Så är det. Därför angriper kvinnor varandra på utseende och personlighet som du säger och har så rätt i.

Då män angriper varandra är det först och främst kompetensen....

2006-08-12 @ 19:00:42
Postat av: Visionary soul

Ja, eller, när argumenten tar slut, då angriper herrarna varandra med kroppen i stället... ;-)

Lite trist att tiderna förändras så långsamt... Tänkte på, när jag hörde ett utdrag ur en sjökaptens sommarprogram - han pratade om att "tiden på sjön" hade varit så bra, att de äldre männen med erfarenhet hade lärt de yngre... det där självklara mentorskapet, som säkert har ett litet inslag av homosocialitet och narcissim i sig, men ändå... det är vi kvinnor ganska dåliga på att sköta. En kvinna som "kommit sig någonvart" på männens arena, har fullt upp med att försöka hålla sig kvar där... hon har inte tid att hjälpa de yngre kvinnorna. Även om "kvinnligt mentorskap" inom näringsliv o dyl verkar ha exploderat på senare tid... men i "det vanliga livet", där förhåller vi oss till männens gillande. Och om vi söker det kvinnliga kollektivets gunst, vilket vi gör ibland inom kvinnodominerade områden, så gör vi det ändå i relation till det vi tror att männen skulle gilla. Det är dags att vi börjar definiera oss själva mycket mer!

2006-08-13 @ 16:18:21
URL: http://visionarysoul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback