Hemma igen!

Nu är barnaskaran samlad igen efter en vecka och N (8,5) är alltså hemma igen. Det fanns en liten liten kiosk där på lägret med godis och snask och lite bullar och kakor. Hon hade gjort av med 102 kr av 200. Bra, tycker jag. Hon hade tänkt på oss så hon hade köpt varsin klubba åt småsyskonen, en kexchoklad åt mig och en stor sur godisbit åt pappan. Gulligt, tycker jag!

Det hade gått bra på lägret som sagt, utom på kvällarna. Hon hade tydligen varit så pass orolig att hon fått sova inne hos de vuxna - men trots allt - hon vill åka på samma läger nästa år!! Hon älskar ju att rida...älskar hästar så nu har vi tjat om att köpa häst...det finns tydligen en jättebillig för "bara" 25000 kr....Nja, hennes far tycker om att rida och jag själv blivit inspirerad av henne så jag ska testa när småttisarna blivit större, så, KANSKE, en familjehäst om flera år? Om det inte är alltför dyrt. Jag har inte en aning om kostnadslägena, bara att det är dyrt och det finns alternativ. Som att hästen bor på ridskola och får användas i lektioner, då blir det tydligen billigare...nåja...

A (4 år) blev jätteglad över att se henne! Twinsen på 2 år var ju ganska likgiltiga men det är rätt typiskt för barn i den åldern.

Skönt att hon vill åka på läger igen av en annan orsak med. Vi byter som sagt dagis och det nya dagiset har inte samma stängningstid under sommaren som fritids. N vill absolut inte gå på ett främmande fritids ens under en vecka så detta med att hon åker på läger just den veckan som är skillnad mellan fritids och dagis stängningstid är toppen. Saken löst, liksom.

Dagis hade tydligen förut stängt under juli månad, precis som fritids, men de har nu förskjutit det så att det numera är stängt en bit in i juli och augusti. 5-6 veckors semester kan vi inte ta och dessutom så tillkommer alla skollov då N vill vara hemma. Och de flesta är hemma så då blir det tomt på fritids och N vill inte gå. Men tvungen är hon på de flesta lov. Jag är så förundrad över alla som tar 6 veckors sommarsemester och sedan semester på de flesta lov. Även om man har föräldradagar kvar att utnyttja, så, vad säger arbetsgivaren över den myckna frånvaron? Hur får de igenom det? Ekvationen går inte ihop med alla skollov och 25 dagars semester....

Jag är i alla fall glad över 4 veckors sammanhängande sommarledighet. Till jul får jag ta av mina kvarvarande föräldradagar. Jag vill ju vara med dem...Det är inte så att jag inte vill att de ska vara på fritids/dagis av någon princip utan JAG vill vara med dem! Det funkar bra när de är så många. De får inte tråkigt och lessnar inte på varandra. Finns alltid nån att leka med som är likasinnad.

Ibland får jag känsla av att det är lite prestige och tävling bland föräldrar om vilket/vilka barn som går minst på fritids/dagis. De som går minst har de bästa föräldrarna liksom...Eller så är det jag som är avis för jag vill faktiskt vara mer med dem. Och vara hemma med kaniner, barn, höns och måla rum...och läsa och skriva...har påbörjat min historia nu. Tar en kvart om dagen och skriver på hårddisken. Få se vad det blir av det...

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Åh, jag känner igen det där tävlandet om att ha barnen så lite som möjligt på fritids! Minns ett föräldramöte där ett par morsor satt och gnällde om att det fanns så lite för barnen att göööööra på eftermiddagen "jävla stadsdelsförvaltning som inte ordnar" osv. Men deras barn var ju för f-n inskrivna på fritids. De hade ju kunnat vara kvar där längre än till klockan tre och ta del av de aktiviteter som erbjöds där. Nä, det skulle vara "riktiga fritidsaktiviteter" - för 8-åringar.

Min Mellan var en riktig fritidsråtta. Kvar t o m 5:e klass, sist varje dag. Alla fritidspedagogers fröjd, hängav sig åt allt pyssel som gick att uppbringa. Hon valde själv. Men andra föräldrar tyckte synd om, det vet jag...

Bra att det fanns möjligheten att sova hos personalen för N. När Äldsta inte riktigt trivdes om kvällarna på sitt läger tog några andra lite äldre tjejer saken i egna händer och bar in en extra madrass i sitt rum, snyggt tycker jag!

Postat av: Manon

Ja, det är det där jag inte förstår, att det är bättre att uggla ensam hemma eller hos en gammal mormor/farmor än att vara på fritids med jämnåriga och fritidspedagoger....

Än så länge går de på fritids de flesta, men slutar oftast tidigare än min N. vad de görm hur de fixar det, vet jag inte.

Det var riktigt snyggt av de äldre tjejerna att låta Äldsta sova inne hos dem!

2006-08-12 @ 19:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback