Genesis

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord
Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.
Gud sade: ?Ljus, bli till!? Och ljuset blev till.
Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret.
Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon.
På morgonen såg han att vatten och land flöt i hop och blev en enda gegga då han svepte ner för att inspektera. Han blev geggig och våt om fötterna och om kvällen tillbringade han åtskilliga timmar i badrummet.
Följande morgon sade Gud: ?Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt.? Och det blev så.
Gud kallade det torra landet jord, och vattenmassan kallade han hav. Och Gud såg att det var nästan gott ty geggan fanns där havet mötte landet ändå om än i mindre omfattning.

Gud sade: ?Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.?
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Och Gud välsignade dem och sade: ?Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden med hjälp av dessa GUMMISTÖVLAR.? Ty Gud hade resignerat och insett att skapelsen inte var vattentät. Och han insåg att gummistövlar lär behövas i tusen och åter tusental och skapade dyiika med jordgubbar på, randiga, gröna, med prickar och blommor, ända tills hans fantasi tröt. Och Eva och Adam sågo förvirrat på sin hög med gummistövlar i olika storlekar och förstodo ingenting - tills de fick en tvååring. Och ännu flera tvååringar.

2-åringar är de visaste små människorna på jorden ty de är våra profeter vad gäller gummistövlar. Lätta att ta på och av, vattentäta, funkar till allt från blöjor till sommarklänningar och shorts och allt däremellan.

Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.

rosagummi

//manon, nyfrälst och med nya gummistövlar

Kommentarer
Postat av: bless

Gummistövlar, man kan inte ha för många par. Själv har jag både fodrade och ofodrade, blommiga och enfärgade, men så lever jag en bit bort från asfalten också.

2006-04-15 @ 21:50:09
Postat av: Carul Mare

Jag tycker att du har gjort en redig och bra tolkning av skapelseberättelsen. Nu först förstår jag hur det började - först var det bara gegga...

Annars när jag läser bibeln har jag ett fasligt besvär med att försöka föreställa mig vad som verkligen händer. Ljus och mörker är ok. Men sedan, när det blir tal om vatten och land, då hänger jag helt enkelt inte med.

Först verkar det bara finnas vatten, sedan gör gud ett valv i mitten av vattnet och valvet blir till himmel. Det betyder alltså att ovanför himlen finns det mera vatten... Sedan blir det ännu värre: Gud börjar ösa bort en del av vattnet under himlavalvet och då visar det sig att det fanns jord därunder. Men hur kom den dit? Var den redan skapad, före vattnet? Men det står det ingenting om.

Jag tycker att gegga-versionen är mycket klarare...!

Tjusiga gummistövlar också - är de dina?

Postat av: En liten tant

Underbart! Snudd på att man blev troende...

Har du sett att vår skrivarcirkeladministratör Josephine ska vara på tv på måndag? Kanal 5 kl.20.00

2006-04-16 @ 01:07:29
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Manon

Bless - visst är de bra! Borde alltså fixa fodrade till hösten....och mer färgglada!

Carul Mare - fattar inte heller det där med valvet. Måste ha varit hemskt jobbigt att existera då han gjorde valvet! Nej, den har sina brister. Intressant är (tycker jag) att det i alla (flesta) skapelseberättelser har vattnet en stor betydelse. Det är som att människan tidigt insåg dess storhet. Tom att liv uppstår i vatten!? Och Bibelns berättelse är inte unik utan en del av en gammal skapelseberättelsetradition (om jag minns rätt).

Tyvärr, gummistövlarna på bilden är inte mina...jag har trista gröna än bara eftersom jag är bara nyfrälst och novis än.

En liten tant - Halleluja!
Ska försöka titta ABSOLUT!! Det är mitt i bad/sagoläsning men....ska försöka! Jag har tyvärr inte hunnit kolla bloggar så mycket under påsklovet....det är så mycket som händer med alla barnen:)....

2006-04-16 @ 06:06:37
Postat av: Lexrex

Underbar berättelse. Hmm ska leta upp mina gummistövlar och ha dem bara för att. Ha en fin fortsättning på påsken

2006-04-16 @ 09:38:32
URL: http://lexrex.webblogg.se/
Postat av: Lena

TACK SJÄLV Manon, och gummistövlar är ett kapitel för sig...mina är härligt mintgröna åt lime hållet.

2006-04-16 @ 09:44:58
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se
Postat av: Annaa M

Köpte också nya i vår; de är mullvadsfärgade med turkos sidenband...

Flickan som besöker dig just nu sov med sina första knallgröna i sängen. På sig!

2006-04-16 @ 13:09:28
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Lexrex - ha en fin fortsättning själv och lycka till med gummistövlarna!

Lena - låter snyggt:)!

AnnaaM - Åh, sidenband också:))). Skrattar om dotterns gummistöveläventyr:). Kompetent är hon, har hon inget emot det så anlitar vi henne mera! Vår lilla drama queen får finna sig nästa gång:).

2006-04-16 @ 21:12:16
Postat av: Anniz

Svänger in med en morgonkram och önskar en fin annandagpåsk!

Kram Anniz

2006-04-17 @ 07:16:22
URL: http://trissitjejer.blogsome.com
Postat av: Manon

Anniz - hoppas påsken varit bra!

2006-04-17 @ 09:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback