Gamla lagar om tvättmaskiners behörigheter/befogenheter

Thingmala

Jag har alltid undrat över udda strumpor i tvättmaskinen tills jag hittade denna paragraf från Magnus Erikssons landslag 1347:

§ I Tvättmaskin (ur Köpmålabalken)
Alla de, som nyttja tvättmaskin skola visa honom lydnad, rätta sig efter hans bud och vara honom till tjänst. Tvättmaskiner skola kräva strumpor för sin tjänst oavhängigt om bonde eller frälse nyttjar densamme.

Borde de inte uppdatera lagarna? Göra vissa obsoleta? Tycker tvättmaskiner har en alldeles för uppblåst syn på sig själva. Min har definitivt ätit för många strumpor. Stycket om tvättmaskin fortsätter:

§ III. Bonde är ej skyldig att offra strumpor till samma tvättmaskin i en och samma tvätt mer än till ett mål och ett dygns upprätthållande, ej till någon reskost eller till att föra bort, om icke bönderna själva vilja det, icke heller till flera på en gång än stadgat är och förut är sagt.

Verkar som om det där med antal strumpor en tvättmaskin får ta är reglerat i lag någonstans. Tyvärr är den lagen borta…paragraf 2, 4 är spårlöst och mystiskt försvunna. Borde hitta de 2 försvunna paragraferna snart för min tvättmaskin löper amok just nu…hungrig till max…Käftar emot ang antalet strumpor + ätit ett par barnjeans (vilket var droppen som fick min bägare att rinna över)...och jag har inget att sätta emot som lagen ser ut...Någon som känner till praxis?

//manon

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag brukar hötta mot min tvättmaskin med en bygel-bh och hota med att tvätta den utan tvättpåse, så att tvättmaskinen riskerar att få en skavande bygel i filtret. Så håller den sig lugn och spottar snällt ut strumpor. Ibland fler än vad som verkar rimligt.

2006-04-26 @ 10:56:03
Postat av: Nettan

Men vännen, du minns väl min strumpslukande tvättmaskin?
Menar du att detta kan vara förklaringen?
Kram

Postat av: Manon

Ska också hötta med bygel-bh!

Detta kan vara förklaringen, ett limbo i lagstiftningen!

2006-04-27 @ 07:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback